Az NMN és az NR egyaránt NAD+ előanyagok, vagyis olyan molekulák, amelyekből a szervezet NAD+-t állít elő. A NAD+ egy természetes, kulcsfontosságú molekula, amely részt vesz a sejtek energiatermelésében és jelátviteli folyamataiban. Mivel a NAD+ szájon át nem szívódik fel hatékonyan, az NMN és az NR váltak ígéretes étrend-kiegészítőkké az életkorral járó NAD+-csökkenés kezelésére.
Olvass tovább, és ismerd meg, hogyan viszonyul egymáshoz az NMN és az NR hatékonysága és potenciája.
NMN kiegészítés – előnyök
Az NMN (nikotinamid-mononukleotid) szerkezetileg közelebb áll a NAD+-hoz, mint az NR, mivel egy lépéssel közelebb helyezkedik el a NAD+ szintézis útvonalában. Az utóbbi évtizedekben egyre nagyobb figyelmet kapott a tudományos kutatásokban, és folyamatosan vizsgálják hatékonyságát és biztonságosságát.
Eddig az NMN kutatásainak többsége sejtkultúrákban és állatkísérletekben történt. Bár ezek nem humán klinikai vizsgálatok, fontos szerepük van a korai fejlesztésben, mert ha egy molekula ezekben sem működik, nem jut el emberi vizsgálatokig. Az állatkísérletekben megfigyelt NMN előnyök:
- fokozott energiafelhasználás
- javult kognitív funkciók
- javult szív- és érrendszeri működés
- jobb glükózanyagcsere
- javult szemfunkciók
- fokozott inzulinérzékenység
- az életkorral járó súlygyarapodás csökkenése
Emellett kimutatták, hogy az NMN szájon át történő beadás esetén egerekben gyorsan és sikeresen NAD+-dá alakul. Olvass tovább itt az NMN előnyeiről és az állatkísérletekről szóló további információkért.
Mi a helyzet az NMN kiegészítőkkel és az emberi vizsgálatokkal? Természetesen kevesebb humán vizsgálat áll rendelkezésre az NMN hatásairól. Ennek ellenére több tanulmány is azt mutatja, hogy az NMN rövid távon biztonságosan szedhető, jól tolerálható, és gyorsan NAD+-dá alakul a szervezetben.
A biztonságosságon és a mellékhatásokon túl a következő előnyöket figyelték meg az NMN kiegészítés esetén:
- fiatal felnőtt futóknál az aerob kapacitás javult 6 hét NMN-szedés után,
- idősebb felnőtteknél az alsó végtagi funkció javult 12 hét NMN-szedés során,
- javulást figyeltek meg a bal kéz szorítóerejében főként jobbkezes, idősebb, egészséges férfi résztvevőknél az NMN szedését követően.
Ezeket a vizsgálatokat mind 2023 előtt publikálták, és itt további információkat is találhatsz róluk. Azóta néhány kisebb klinikai vizsgálat is lezárult és tudományos folyóiratokban megjelent. A legújabb NMN-kutatások szerint:
- Az NMN-kiegészítés biztonságosnak és jól tolerálhatónak bizonyult még napi 900 mg-os dózis mellett is. A középkorú, egészséges felnőttek fizikai teljesítménye szignifikánsan javult NMN szedése mellett, és a legjobb eredményt a napi 600 mg-ot kapó csoportban figyelték meg (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9735188/).
- A középkorú résztvevőknél végzett 12 hetes vizsgálat során az artériás merevség tekintetében nem találtak szignifikáns különbséget a NMN és a placebo csoport között. Ugyanakkor a vizsgálat szerint az NMN potenciált mutatott, és a napi 250 mg-os dózis jól tolerálható volt, mellékhatások nélkül (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36797393/).
- Napi 250 mg szájon át szedett NMN egészséges felnőtteknél étkezés után növelte a NAD+ és az inzulin koncentrációját a plazmában. Mellékhatásokat nem észleltek (https://clinicalnutritionespen.com/article/S2405-4577(23)00124-9/fulltext).
További NMN-klinikai vizsgálatok jelenleg is folyamatban vannak.
Mivel az FDA jóváhagyta az NMN vizsgálatát mint potenciális új gyógyszert, eltávolította azt az étrend-kiegészítők listájáról. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy NMN-t ne lehetne étrend-kiegészítőként használni is.
Nikotinamid ribozid (NR)
Az NR, vagy nikotinamid-ribozid, szintén a NAD+ előanyaga, de az NMN-nel ellentétben „korábbi” lépés a szintézis útvonalban. Ez azt jelenti, hogy szerkezetileg kevésbé hasonlít közvetlenül a NAD+-hoz, de ugyanúgy hozzájárul annak képződéséhez. Az NR-t gyakran „niagen” néven is említik, és az NMN-hez hasonlóan a B3-vitamin család tagja.
Az NR egy természetes vegyület, amely élő szervezetekben is előfordul, és megtalálható élelmiszerekben vagy étrend-kiegészítőkben is. NR-t viszonylag nagyobb mennyiségben tartalmazó élelmiszerek:
- edamame,
- avokádó,
- tenger gyümölcsei,
- nyers hús,
- gombák,
- emberi anyatej,
- tehéntej,
- élesztő (sör).
A kiegészítők jóval magasabb NR-koncentrációt biztosítanak, különösen azért, mert tiszta formában is szedhetők. Általában 100–1000 mg NR-t tartalmaznak kapszulánként, por formában.
NR kiegészítés – előnyök
A NAD+ előanyagaként az NR potenciálisan számos egészségügyi előnnyel járhat.
Az NR elsőként igazolt előnye, hogy könnyen és gyorsan NAD+-dá alakul, akár 2,7-szeres NAD+ emelkedést is mutattak egyetlen orális adag után. A 100, 300 és 1000 mg-os egyszeri dózisok dózisfüggő NAD+ emelkedést eredményeztek a vérben. Ugyanakkor ezt a kutatást NR-t forgalmazó cégek támogatták, és csak előzetes eredményeknek tekinthető (3). Más vizsgálatok szerint középkorú és idősebb embereknél a krónikus NR-szedés (2 × 6 hét) biztonságos, jól tolerálható, és növeli a NAD+ szinteket (4).
Az NR kiegészítés egy másik, humán vizsgálatokban is megfigyelt előnye az aorta merevségének és a vérnyomás csökkenése középkorú és idősebb felnőtteknél. Ez azt jelenti, hogy a napi 2×500 mg NR 6 héten keresztül történő szedése a résztvevők szív és érrendszeri mutatóinak javulásával járt, valamint növelte a vér NAD+ szintjét (5). Egy másik vizsgálat szerint napi 1000 mg NR 6 héten át történő szedése növelte az izom NAD+ metabolitjait, befolyásolta az izom acetilkarnitin anyagcseréjét, és kisebb mértékben hatott a testösszetételre és az alapanyagcserére egészséges, túlsúlyos vagy elhízott férfiaknál és nőknél (6).
Az NR állatkísérletekben további potenciális hatásokat is mutatott, például:
- testsúlycsökkenés támogatása
- az izomöregedés javulása
- az agyi egészség védelme
Ugyanakkor ezekhez további humán klinikai vizsgálatok szükségesek.
Bár komoly mellékhatásokat eddig nem jelentettek, néhány résztvevőnél, akik a vizsgálatok során NR-t szedtek, előfordultak a következő panaszok (7):
- hányinger
- fejfájás
- fáradtság
- gyomorpanaszok
- hasmenés
Az NR ajánlott napi adagja általában 300 mg, azonban ez az ajánlás főként étrend-kiegészítő gyártóktól származik, és még nem tekinthető alaposan bizonyított tudományos ténynek.
Szóval melyik a jobb: NMN vagy NR?
Jelenleg ezt nagyon nehéz egyértelműen megmondani.
Mindkét molekula ígéretes és potenciálisan hatékony étrend-kiegészítő lehet, de még kevés humán adat áll rendelkezésre. Az eddigi eredmények alapján azonban egyértelmű, hogy mind az NMN, mind az NR felszívódik a szervezetben izolált formában, és mindkettő növeli a NAD+ szintet a vérben vagy plazmában. Ezen felül azt is igazolták, hogy biztonságosak legalább 6 hónapnál rövidebb időtartamú használat esetén, valamint általában jól tolerálhatók. Ugyanakkor az NR kevésbé stabil molekulának bizonyult, és a szervezetben nikotinamiddá bomolhat, ami potenciálisan kevésbé hatékonnyá teheti az NMN-hez képest (8).
Az sem egyértelmű jelenleg, hogy van-e értelme az NMN és az NR egyidejű szedésének, vagy inkább csak az egyiket érdemes választani. További vizsgálatok szükségesek annak megállapítására, hogy a két vegyület együttes alkalmazása biztonságos-e, illetve hogy mutat-e összeadódó pozitív hatást a szervezetben.
Az is lehetséges, hogy az NMN- és NR-kiegészítés előnyei nem közvetlenül magukhoz a molekulákhoz kapcsolódnak, hanem egyszerűen a megemelkedett NAD+ szinthez. Ez alapján elképzelhető, hogy a NAD+-hoz kapcsolódó kedvező hatások akkor is megjelennek, ha annak szintjét NMN vagy NR segítségével növelik. Ehhez azonban további humán kutatások szükségesek.
Irodalomjegyzék
1. Novos Labs – NMN vs NR: Az NMN jobb, mint az NR?
3. Trammell SA, Schmidt MS, Weidemann BJ, Redpath P, Jaksch F, Dellinger RW, Li Z, Abel ED, Migaud ME, Brenner C. A nikotinamid-ribozid egyedülálló módon és szájon át biológiailag hasznosul egerekben és emberekben. Nat Commun. 2016. október 10.;7:12948. doi: 10.1038/ncomms12948. PMID: 27721479; PMCID: PMC5062546.
4. Martens CR, Denman BA, Mazzo MR, Armstrong ML, Reisdorph N, McQueen MB, Chonchol M, Seals DR. A tartós nikotinamid-ribozid kiegészítés jól tolerálható és növeli a NAD+ szintet egészséges középkorú és idősebb felnőttekben. Nat Commun. 2018. március 29.;9(1):1286. doi: 10.1038/s41467-018-03421-7. PMID: 29599478; PMCID: PMC5876407.
5. Martens CR, Denman BA, Mazzo MR, Armstrong ML, Reisdorph N, McQueen MB, Chonchol M, Seals DR. A nikotinamid-ribozid kiegészítés csökkenti az aorta merevségét és a vérnyomást középkorú és idősebb felnőttekben. Artery Research. 2017 Dec 20(C): 49. doi: 10.1016/j.artres.2017.10.021.
6. Remie CME, Roumans KHM, Moonen MPB, Connell NJ, Havekes B, Mevenkamp J, Lindeboom L, de Wit VHW, van de Weijer T, Aarts SABM, Lutgens E, Schomakers BV, Elfrink HL, Zapata-Pérez R, Houtkooper RH, Auwerx J, Hoeks J, Schrauwen-Hinderling VB, Phielix E, Schrauwen P. A nikotinamid-ribozid kiegészítés megváltoztatja a testösszetételt és a vázizom acetilkarnitin-koncentrációját egészséges elhízott emberekben. American Journal of Clinical Nutrition. 2020. augusztus 1.;112(2):413–426. doi: 10.1093/ajcn/nqaa072. PMID: 32320006; PMCID: PMC7398770.
7. Dellinger RW, Santos SR, Morris M, Evans M, Alminana D, Guarente L, Marcotulli E. Az ismételt NRPT (nikotinamid-ribozid és pterosztilbén) adagolás biztonságosan és tartósan növeli az emberi NAD+ szintet: randomizált, kettős vak, placebo-kontrollált vizsgálat. NPJ Aging Mech Dis. 2017 Nov 24;3:17. doi: 10.1038/s41514-017-0016-9. Erratum in: NPJ Aging Mech Dis. 2018 Aug 20;4:8. PMID: 29184669; PMCID: PMC5701244.
8. Sharma C, Donu D, Cen Y. A nikotinamid-ribozid feltörekvő szerepe az egészségben és betegségekben. Nutrients. 2022. szeptember 20.;14(19):3889. doi: 10.3390/nu14193889. PMID: 36235542; PMCID: PMC9571518.